Do napisania tego artykułu skłonił nas temat, który często przewija się na grupach czy zapytaniach – wiele osób sprzedaje ogniwa „nowe”.
Dla wielu osób i firm, baterie te stanowią kluczowy element w zapewnieniu niezawodności systemów energetycznych. Jednak, jak w każdym rozwijającym się rynku, istnieje ryzyko zakupu produktów o niższej jakości lub nawet używanych baterii, które są sprzedawane jako nowe.
Często wadliwe ogniwa – są sprowadzane do Europy i sprzedawane jako „nowe” lub „nieużywane” i poniekąd jest to prawda – w Europie nie były używane, natomiast często nie są to nowe ogniwa
Aby uniknąć kosztownych pomyłek, warto wiedzieć, na co zwracać uwagę i jak unikać oszustw. Kupowanie baterii ze sprawdzonego źródła to nie tylko gwarancja ich długowieczności, ale również bezpieczeństwa i oszczędności w dłuższym czasie.
Tutaj dowiesz się, które cechy baterii warto sprawdzić aby uniknąć kupowania „nowych” używanych baterii!
Choć może się wydawać, że kupno baterii to prosta sprawa, rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana. Coraz częściej na rynku pojawiają się używane baterie sprzedawane jako nowe, co może prowadzić do poważnych problemów technicznych oraz strat finansowych. Poniżej przedstawiamy kilka powodów i oznak, które mogą sugerować, że oferowane baterie nie są w pełni nowe:
1. Brak naklejek z numerem seryjnym
Każda nowa bateria powinna posiadać naklejkę z numerem seryjnym. Jeśli bateria, którą zamierzasz kupić, nie ma takiej naklejki, może to być pierwsza oznaka, że nie jest nowa. Numer seryjny jest kluczowy, ponieważ pozwala na identyfikację produktu, śledzenie jego pochodzenia oraz ewentualne roszczenia gwarancyjne.
Jedną z najważniejszych rzeczy, które możecie sprawdzić mając etykietę jest data produkcji! Sprzedawane u nas ogniwa mają zawsze naklejkę z kodem kreskowym, natomiast najnowsze ogniwa mają KOD QR które informuje nas o dacie produkcji.
Kod QR został wprowadzony w 2024 roku, dlatego jeżeli znajdziecie ogniwa z datą produkcji wcześniejszą niż 2023 – może to sugerować że naklejka jest dołożona! Wcześniejsze baterie miały tylko i wyłącznie kod kreskowy.
Podaję Wam tutaj możliwość, dzięki której sprawdzicie KAŻDĄ baterię, której KOD QR posiadacie:
Pamiętaj, że brak kodu oznacza pewną ingerencję sprzedawcy (najczęściej tego z Chin) w baterię!
2. Modyfikacja gwintów
Aby ograniczyć szarą strefę – producent ucina gwinty w swoich bateriach które nie powinny być używane lub mają złe parametry. Teoretycznie – takie ogniwa należy poddać recyklingowi.
W Chinach istnieje wiele firm, które skupują takie baterie i przerabiają gwinty od nowa.
Istnieją dwie ścieżki:
Wiercenie prawidłowego otworu w celu dołożenia adaptera M7 na M12.
Podczas dokręcania takich ogniw, gwint M7 może się urwać z ogniwa.
Jeżeli już uda się dokręcić, najczęściej może to powodować ogromny wzrost temperatury w okolicach wkręcania przy dużych poborach prądu, co finalnie może prowadzić do uszkodzenia, a nawet pożaru przy długotrwałym poborze!
Drugim ze sposobów jest wycięcie gwintu i wspawanie go na nowo.
Często na wadliwych bateriach w okolicach gwintu możemy dostrzec okrągły „ślad”. Jest to wynikowa wspawania nowego gwintu.
Tym wspawanym elementem jest okrągły blok aluminium z gwintem na końcu.
Problemem spawania jest to, że niestety spawanie jest metodą powierzchownego łączenia metali. W przypadku takiej głębokości ciężko jest przetopić cały materiał. Może wynikać z tego również wzrost rezystancji pod obciążeniem. Takie testy warto przeprowadzić.
Warto zwrócić uwagę na jakość tych połączeń, aby uniknąć potencjalnych problemów.
Pokazujemy Wam zdjęcia jak rozpoznać ogniwo z wadą oraz takie które nie ma żadnego śladu ingerencji.
Pamiętaj, że ingerencja w gwinty baterie to również Twoje bezpieczeństwo, co może spodować nadmierny wzrost temperatury czy nawet zapalenie się baterii!
3. Zaklejony otwór bezpieczeństwa
Jednym z mniej oczywistych punktów do sprawdzenia jest zawór bezpieczeństwa który znajduje się przy ujemnym biegunie baterii.
Okazuje się, że firmy zajmujące się „przerabianiem” baterii w Chinach często zaklejają ten otwór w celu ukrycia wady i zabezpieczenia uszkodzonej już baterii
Powody wycieku mogą być różne – od zwarcia zbyt dużego zwarcia wewnętrznego baterii poprzez uderzenie aż do nieprawidłowego używania baterii lub przeładowania.
Jest to punkt który ciężko sprawdzić bez uszkadzania baterii, natomiast czasami jest możliwość sprawdzenia baterii.
Załączam przykład baterii, która została przeze mnie rozebrana w celu weryfikacji co znajduje się na polskim rynku.
Zaklejony zawór bezpieczeństwa najczęściej oznacza wylanie baterii o nieokreślonej przyczynie! Może to mieć wpływ na pojemność oraz parametry baterii!
4. Brak pełnych parametrów technicznych baterii
Producent LTO do każdej baterii dostarcza plik excel (często zbiorczy) który zawiera parametry baterii oraz sekwencję testową.
Taki plik zawiera podstawowe dane jak : Stan naładowania po zakończeniu, rezystancja wewnętrzna, Test pojemności przy natężeniu 1C co do miliamperogodziny, napięcia w poszczególnych zakresach.
Większość dostawców z Aliexpress sprzedaje baterie bez takich testów. Można więc śmiało stwierdzić, że większość baterii oferowana na naszym rynku nie posiada danych testowych a parametry baterii które są podawana to najczęściej napięcie i rezystancja wewnętrzna mierzona tanimi urządzeniami, lub podana jako suma rezystancji dla całego pakietu.
Należy na to uważać, gdyż balancer wtedy może mieć co robić. Duża rozbieżność przy pojemności czy innych parametrach może spodować szybsze zużywanie się komponentów czy baterii. Może to doprowadzić do niespodziewanych sytuacji przy poszczególnych ogniwach lub zupełnym rozładowaniem pakietu.
U nas pełne dane są do wglądu dla każdej baterii! Dla każdego kupującego dostarczamy dane dotyczące poszczególnych ogniw które zakupił oraz przechowujemy je u nas w celu weryfikacji gdyby coś się stało z baterią!
5. Samorozładowanie baterii
Nowe baterie powinny mieć bardzo niski poziom samorozładowania. Poziomy te powinny być na tyle niskie, aby balancer nie pracował.
Często sprzedawcy sprzedają gotowe zestawy z balancerem bez uprzedniego sprawdzenia pojedyńczych ogniw czy ich napięcia. Samo balansowanie nawet przed złożeniem nie pomoże, jeżeli jedna (lub kilka) z baterii będzie miała wysoki poziom samorozładowania. Skutkować to będzie zbędnym obciążeniem zestawu baterii oraz rozładowywaniem pozostałych baterii.
Kupując baterie zwróć uwagę, aby poszczególne ogniwa miały przynajmniej 2,35 V (jeżeli mówimy o Gree/Yinlong). Warto również poprosić sprzedawcę o pomiar baterii w obecnej chwili i np. u siebie po dostawie. Można wtedy śmiało stwierdzić poziom samorozładowania poszczególnych baterii.
Nie należy się sugerować napięciem znamionowym 2,3V które jest podane dla baterii. Jest to napięcie założone na podstawie dobranych komponentów baterii, nie napięcie spoczynkowe.
6. Złe Parametry techniczne
Ostatnim, dosyć oczywistym, ale nie mniej ważnym punktem są właśnie te podstawowe parametry techniczne.
Jeżeli bateria ma mieć 40 Ah, to ma mieć powyżej 40 Ah, jeżeli ma poniżej, jest to albo dobre ogniwo 35 Ah, albo zużyte ogniwo 40 Ah – obie opcje są w zasadzie złe, bo albo przepłaciliśmy za 35 Ah, albo przepłaciliśmy za złe parametry.
Tutaj przykład baterii, która na naklejce ma 40 Ah, natomiast zmierzone zostało tylko 32,87 Ah !
Z tego też powodu warto mieć sprawdzonego dostawcę, który kontroluje te parametry. Jeżeli mamy aż tak obniżoną pojemność – najczęściej będzie skutkować to też pogorszonymi parametrami baterii jak prąd ładowania/rozładowania. Finalnie może to prowadzić do uszkodzenia baterii lub elementów instalacji!
Dlaczego dbamy o naszych klientów?
Ten artykuł został napisany z myślą o Tobie – naszym kliencie, którego bezpieczeństwo i zadowolenie są dla nas priorytetem. Upewnij się, że zawsze kupujesz baterie ze sprawdzonego źródła, gdzie masz gwarancję autentyczności produktu. Wybierając naszą ofertę, zyskujesz pewność, że otrzymujesz produkt najwyższej jakości, który posłuży Ci przez długie lata bez nieoczekiwanych problemów.
Wychodząc na przeciw – chcemy również wspomóc Cię w wyborze baterii, dlatego chcieliśmy przedstawić kilka pytań które warto zadać potencjalnemu sprzedającemu:
- Czy bateria posiada numer seryjny lub kod QR? (warto go sprawdzić!)
- Czy posiada Pan/Pani pomiary poszczególnych ogniw – napięcie, rezystancja wewnętrzna oraz pojemność?
- Czy baterie są objęte gwarancją? Ile trwa okres gwarancyjny?
- Czy mogę prosić o zdjęcia z okolic gwintu baterii?
- Jakie było napięcie baterii w momencie wysyłki z Chin oraz w Polsce?
Nierzetelne odpowiedzi mogą być sygnałem ostrzegawczym
Jeżeli sprzedawca nie potrafi udzielić odpowiedzi na te pytania lub unika tematu, jest to sygnał, że produkt może nie być nowy lub pochodzić z niepewnego źródła. W takich przypadkach lepiej poszukać innego dostawcy.
Nowe i Odnawiane baterie na rynku
Na rynku coraz częściej pojawiają się również baterie odnawiane wedle powyższych punktów. Często są sprzedawane w podobnych cenach jak nowe, jednak ich rzeczywista wartość i trwałość mogą być znacznie niższe. Warto dokładnie weryfikować, z jakim produktem mamy do czynienia, aby uniknąć rozczarowań.
Podsumowanie
Zakup baterii LTO to inwestycja, dlatego warto podejść do tego tematu z rozwagą. Sprawdzaj rynek, porównuj oferty i zadawaj sprzedawcom kluczowe pytania. Dzięki temu unikniesz pułapki zakupu używanych baterii w cenie nowych i zyskasz pewność, że dokonujesz świadomego wyboru.
Baterie sprzedawane przez nas są tylko i wyłącznie fabrycznie nowe z pisemną gwarancją.
Kupując u nas masz pewność, że nabywasz produkt najwyższej jakości z pełnym wsparciem po zakupie, a jakość i bezpieczeństwo są dla nas najważniejsze.
Zapraszamy po nasze baterie!